Kumkvattikompotti Välillä sanon jotain iloiseenkin sävyyn.

Koulu harrastuksia vastaan

  • Wanhojen tanssit saavat armoa, koska ovat koulun perinne. Mutta entäpä muut tanssikurssit?
    Wanhojen tanssit saavat armoa, koska ovat koulun perinne. Mutta entäpä muut tanssikurssit?

Tein opinto-ohjauksen tehtävää, ja sieltä pomppasi jälleen silmilleni todella tuttu lause: "Häiritsivätkö harrastukset opiskeluasi?"

Tämä pysäytti. Voivatko harrastukset todella häiritä normaalia opiskelijaa? Onko se todella paha asia, että ihminen sijoittaa opintojen lisäksi aikaa myös itseensä? Toisaalta, koska koulun opinto-ohjauksen linja taideaineisiin on hyvin vähättelevä ("ylimääräistä kivaa"), niin ymmärrän suhtautumisen harrastamiseen. Kuitenkin kenties koulunkin pitäisi pysähtyä miettimään. Eivätkö taideaineet ja harrastukset ole hyvä asia? Ne antavat opiskelijoille mahdollisuuden rentoutua ja oppia lisää uusista aloista. Taideaineet eivät ole vain ylimääräistä kivaa suurelle osalle lukion opiskelijoista, vaan ne ovat henkireikä, joita ilman jaksosta tulee tappavan raskas. En toki kiellä, etteikö myös olisi opiskelijoita, jotka eivät voi keskittyä opintoihinsa esimerkiksi kilpaharrastuksen tai puhtaasti sen takia, etteivät he koe opiskelua motivoivaksi tai mielenkiintoiseksi. Onko silloinkaan syy harrastuksessa?

Opiskelen itse esittävän taiteen linjalla, ja kun kävin keventämässä opinto-ohjelmaani, minua neuvottiin ottamaan taideaineet pois ja laittamaan pakollisia kursseja tilalle. Ehdotus oli mielestäni järjetön kahdesta syystä. Ensinnäkin siksi, että olin hakenut lukiooni nimenomaan näiden taideaineiden takia. Toiseksi siksi, että lukioni suoritus kulkee täysin ajallaan (itseasiassa vielä silloin hieman normaalia nopeammin) ja näin ollen minun on vain järkevää pitää myös keventävät aineet lukujärjestyksissäni.

Harrastuksissa ei ole vain henkistä hyötyä, vaan ne myös laajentavat ihmisen tietoja usein laaja-alaisesti ja antavat näin uuden näkökulman opiskeluun ja tekemiseen. Itse koen, että ilman teatteria äidinkielen opintoni eivät olisi nyt niin hyvällä mallilla kuin ne nyt ovat. Samoin joku, joka harrastaa urheilua saa varmasti irti liikuntatunneista aivan eri tavalla kuin minä.

Koulujen pitäisi suhtautua taideaineisiin mahdollisuuksina, ei piruina jotka estävät opiskelijoita menestymästä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän juhauronen kuva
Juha Uronen

Mikään ei ole liikaa jos ei liioittele, eikös näin

Sinä varmaan tämän mielipiteeni aika hyvin tiedätkin
Niin pitkään kun koulu on se pääasia eivät harrasteet haittaa

Päinvastoin jos ei mitään tee koulun/työn vastapainoksi
Voi olla että Jackistä tulee tylsä poika

Harrastus tai harrastuksen "vakavasti" ottaminen syövät kyllä aikaa

Kokemusta on urheilun puolelta (jääkiekko) ja taiteista (musiikki)
Saattoipa olla että läksyt jäivät joltakulta tekemättä

Kyllä mutinaa rupeaisi tulemaan ja tulisikin jos koulu menisi huonosti
Näin kun ei ole toistaiseksi ollut niin eihän minunkaan tarvitse mutista
(Tai no mutiseminen on ehkä hieman lievä termi)

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Opinto-ohjaajasi on ihan döö. Ei kai kaikki sentään sellaisia ole?

Käyttäjän EmmaUronen kuva
Emma Uronen

Pakko myöntää, että olen aika samaa mieltä. Tosin syynä varmaan tähän ota taideaineet pois -ajatteluun on se, että lukiossani on käsittämättömän suuri määrä ihmisiä, jotka ovat ottaneet taideaineita ja ovat siksi neljättä vuotta lukiossa ja hädissään, ehtivätkö opiskella pakolliset kurssit pois.
Onneksi kuitenkin lukion taideopettajat ovat ensiluokkaisia, ja jaksavat tukea opiskelijaa joka on kiinnostunut aineesta. Lumon rakastettavin puoli on se, että taideaineita on laajasti ja paljon jokaista.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Jotain todellisuudentajua tietty tarvitaan, kaikki halukkaat eivät pääse taidealojen oppilaitoksiin.

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset